Το θέμα της οδικής ασφάλειας βρίσκετε στην πρώτη γραμμή για τις βιομηχανίες αυτοκινήτων και τις εταιρείες τηλεματικής. Οι αιτίες των οδικών ατυχημάτων καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα από τροχαία ατυχήματα μέχρι την κατάρρευση γεφυρών με αποτέλεσμα 1.25 εκατομμύρια θανατηφόρα ατυχήματα ανά τον κόσμο. Περίπου στα 20 έως 50 εκατομμύρια άνθρωποι υποφέρουν από τροχαία ατυχήματα ετησίως, μερικά από τα οποία οδηγούν σε αναπηρίες διάρκειας ζωής. Τα οδικά ατυχήματα αποτελούν επίσης πηγή οικονομικής ζημίας στα θύματα, στις οικογένειές τους και στα ίδια τα κράτη καθώς παράγουν έξοδα ιατρικής περίθαλψης. Οι αναλυτές λένε ότι αν δεν υπάρξει άμεση και δραστική αντιμετώπιση, οι δρόμοι θα αποτελούν την 7η κατά σειρά αιτία θανάτου στο κόσμο.
Παρόλα αυτά, φαίνεται να υπάρχει η ελπίδα ότι με την ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας σε θέματα τεχνητής νοημοσύνης μπορούν να γίνουν οι δρόμοι πολύ πιο ασφαλείς, να σωθούν εκατοντάδες χιλιάδες ζωές και να διαμεριστούν οι πόροι σε δαπάνες συντήρησης και επισκευών.
Εκπαίδευση των οδηγών
Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι μία από τις βασικές αιτίες των ατυχημάτων με μερικά παραδείγματα να είναι η οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών ουσιών ή αλκοόλ, η υπερβολική ταχύτητα, η παράλειψη χρήσης ζώνης κ.α. Οι κυβερνήσεις προσπαθούν να περιορίσουν τη κακή οδηγική συμπεριφορά είτε μέσω προστίμων είτε μέσω της καλύτερης εκπαίδευσης τους αλλά μέχρι σήμερα έχει περιορισμένη επιτυχία.
"Μέχρι να αναπτυχθούν πλήρως τα αυτόνομα οχήματα, πρέπει να χρησιμοποιήσουμε τεχνολογία για να βοηθήσουμε στην διαχείριση του ανθρώπινου παράγοντα στην οδήγηση", λέει ο Neil Cawse, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας Geotab. "Η συλλογή δεδομένων είναι το πρώτο βήμα. Με την χρήση της τηλεματικής, μπορούμε πλέον να γνωρίζουμε ένα άπειρο αριθμό πράξεων για το όχημα και τη οδηγική συμπεριφορά του οδηγού. "
Η χρήση της τηλεματικής, ο διαγνωστικός έλεγχος (OBD) και οι διάφοροι «έξυπνοι» αισθητήρες βοηθούν τις εταιρείες και τους οργανισμούς να συλλέγουν πλήθος πληροφοριών για να κατανοήσουν την κατάσταση του οχήματος και να αναλύσουν τη συμπεριφορά των οδηγών προκειμένου να βοηθήσουν στην πρόληψη ατυχημάτων και στη βελτίωση των οδηγικών συνηθειών.
"Οι πλατφόρμες τηλεματικής που συνδέονται με το όχημα μέσω της θύρας OBD παρέχουν στις εταιρείες άμεση και υψηλής ποιότητας πρόσβαση και ανάλυση στα δεδομένα του στόλου οχημάτων τους", λέει ο Dirk Schlimm, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος και Συμβουλευτικός Σύμβουλος του Geotab.
Συμβάντα όπως η υπερβολική ταχύτητα, η χρήση ζώνης ασφαλείας, οι επικίνδυνες στροφές κ.α. μπορούν πλέον να καταμετρηθούν χάρη στην τεχνολογία της συνδεσμολογίας μέσω της θύρας OBD. Αυτό βοηθά τους οργανισμούς να προωθήσουν και να ενθαρρύνουν την ασφαλή οδήγηση θέτοντας μέτρα, όπως η βαθμολογία, η οποία καθορίζει τους οδηγούς με βάση τα δεδομένα οδήγησης.
Τα συλλεγόμενα δεδομένα μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν σε πραγματικό χρόνο για να καθοδηγήσουν και να βοηθήσουν τους οδηγούς να υιοθετήσουν ασφαλέστερες οδηγικές συνήθειες, λέει ο Cawse. Στην συσκευή GO7 της Geotab μπορούν να ενσωματωθούν συστήματα ανίχνευσης οπισθοπορείας, συστήματα αποφυγής συγκρούσεων, κάμερα και οθόνη, συσκευή για την αναπαραγωγή μηνυμάτων και παροχή ζωντανής ενημέρωσης στους οδηγούς. Η τεχνολογία όχι μόνο βοηθάει τους ανθρώπους να είναι ασφαλείς, αλλά είναι επίσης ένα σημαντικό όφελος για τις εταιρείες που προσπαθούν να διαχειριστούν το κόστος κινδύνου και ελέγχου που σχετίζονται με ατυχήματα, προσθέτει ο Cawse.
Ανίχνευση και πρόληψη των κινδύνων στο οδικό δίκτυο
Οι περιβαλλοντικοί και φυσικοί κίνδυνοι είναι μια ακόμα σημαντική αιτία των οδικών ατυχημάτων. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η κατάρρευση το 2007 της Γέφυρας του Μισισιπή η οποία προκάλεσε 13 θύματα και 145 τραυματίες με τον ημερήσιο αριθμό τον οχημάτων που περνάνε από τη γέφυρα να ξεπερνάει τα 140.000. Μόνο στις ΗΠΑ υπάρχουν 65.000 δομικά ελλειμματικές και 20.000 γέφυρες που χρειάζονται έργα συντήρησης. Άλλα στοιχεία, όπως οι παγωμένες επιφάνειες και οι κακές συνθήκες, οδηγούν σε ατυχήματα αν δεν εντοπιστούν και ελεγχθούν έγκαιρα.
Η τηλεματική προσφέρει καινοτομίες στον τομέα αυτό με τη χρήση οδικών αισθητήρων που βοηθούν στην απομακρυσμένη παρακολούθηση και αναφορά της κατάστασης των συνθηκών των δρόμων στις αρμόδιες αρχές.
Η τεχνολογία αυτή δοκιμάζεται σε διάφορες γέφυρες στην Αμερική για την παρακολούθηση και μέτρηση της απόκρισης σε υψηλούς ανέμους και σεισμούς, επιτρέποντας στους αναλυτές να ανιχνεύουν και να πραγματοποιούν επισκευές προτού καταλήξουν σε μοιραία ατυχήματα. Αυτό μπορεί να βοηθήσει στην εξοικονόμηση εκατομμυρίων δολαρίων και να αποτρέψει καταστροφές που στοιχίζουν ανθρώπινες ζωές.
Η Γαλλική εταιρεία HIKOB είναι μια ακόμα εταιρεία που ασχολείται με την οδική ασφάλεια με την χρήση και εγκατάσταση αισθητήρων που ανιχνεύουν τις οδικές συνθήκες. "Οι οδικοί αισθητήρες μπορούν εύκολα να ενσωματωθούν στους δρόμους έτσι ώστε να μπορούν να μετρήσουν αποτελεσματικά τις μεταβολές του καιρού και της θερμοκρασίας, τον ρυθμό της κυκλοφορίας και πολλά ακόμα κρίσιμα στοιχεία", λέει ο Ludovic Broquereau, VP marketing και επιχειρηματικής ανάπτυξης στην HIKOB.
Τα δεδομένα που συλλέγονται από τους αισθητήρες ενοποιούνται και αναλύονται για να παρέχουν πληροφορίες σχετικά με την κυκλοφορία και τις οδικές συνθήκες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη βελτιστοποίηση της χρήσης των πόρων συντήρησης και εξοπλισμού καθώς και για την πρόβλεψη και την προειδοποίηση για πιθανούς κινδύνους και ατυχήματα που μπορεί να συμβούν λόγω κακών οδικών και καιρικών συνθηκών.
Το μέλλον της οδικής ασφάλειας
Σε ένα μέλλον όπου στους αυτοκινητόδρομους θα κυριαρχούν τα αυτοκίνητα που θα οδηγούν μόνα τους με τη χρήση αυτών των αισθητήρων, τα οδικά ατυχήματα είναι πολύ πιθανό να μειωθούν σε σχεδόν μηδενικό επίπεδο. Είναι ακόμη πιθανό ότι μια μέρα δεν θα υπάρχει πλέον ανάγκη για φανάρια και τα ατυχήματα θα ανήκουν στο παρελθόν. Έχουμε ακόμα πολύ δρόμο για να φτάσουμε εκεί. Μέχρι τότε, η τηλεματική και η εξέλιξη της τεχνολογίας μπορούν να μας βοηθήσουν να κάνουμε ένα βήμα κάθε φορά.